Paslaugos

 

Valstybės tarnautojo pažymėjimas: kaip išduodamas ir kam reikalingas

2016-02-03

Valstybės tarnautojo pažymėjimas yra dokumentas, patvirtinantis, kad asmuo, kuriam jis išduotas, eina pareigas valstybės tarnyboje. Einamos pareigos Valstybės tarnautojų registro pagrindu įrašomos į pažymėjimo elektroninę dalį – atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatą ir valstybės tarnautojo elektroninio parašo kvalifikuotą sertifikatą. Atkreipiamas dėmesys, kad pasikeitus valstybės tarnautojo pareigoms toje pačioje įstaigoje ar pasibaigus valstybės tarnautojo sertifikato galiojimo laikui, naujas pažymėjimas neišduodamas, o tik sudaromi nauji valstybės tarnautojo sertifikatai, kurie įrašomi į tą pačią valstybės tarnautojo pažymėjimo kortelę.

Valstybės tarnautojo atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatas yra skirtas identifikuoti valstybės tarnautoją ir jo einamas pareigas, jam jungiantis prie valstybės informacinių sistemų, valstybės ir žinybinių registrų. Elektroninio parašo kvalifikuotas sertifikatas suteikia valstybės tarnautojams galimybę pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu institucijų ir įstaigų teikiamus liudijimus, išrašus, pažymas ir kitus oficialius elektroninius dokumentus bei Teisės aktų registrui teikiamus teisės aktus.

Valstybės tarnautojo pažymėjimo išdavimas yra įtvirtintas Valstybės tarnybos įstatyme. Už šio pažymėjimo išdavimą yra atsakingas į pareigas priėmęs asmuo.

Valstybės tarnautojui pažymėjimas su įrašytais atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatu ir valstybės tarnautojo elektroninio parašo kvalifikuotu sertifikatu yra išduodamas nemokamai (išskyrus atvejus, kai praradęs valstybės tarnautojo pažymėjimą dėl savo kaltės asmuo privalo atlyginti naujo pažymėjimo gamybos išlaidas – 23,17 EUR), todėl įstaigoms nebereikia skirti papildomų lėšų priemonėms, reikalingoms identifikuoti valstybės tarnautojus elektroninėje erdvėje bei pasirašyti elektroninius dokumentus.

Institucijų ir įstaigų tarnautojai pažymėjimus su įrašytais atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatu ir valstybės tarnautojo elektroninio parašo kvalifikuotu sertifikatu naudoja teikdami viešąsias elektronines paslaugas, jungdamiesi prie daugelio informacinių sistemų (pvz., Sodros, VMI Elektroninio deklaravimo sistemos, Elektroninio archyvo informacinės sistemos, e-pristatymo, Valstybės tarnybos valdymo informacinės sistemos, Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos saugomų objektų praėjimo kontrolės informacinės sistemos ir kt.) bei valstybinių registrų. Valstybės tarnautojui netekus teisės vykdyti jam priskirtas funkcijas ar atleidus iš pareigų, sertifikatai yra operatyviai paskelbiami negaliojančiais, ko negali užtikrinti kiti sertifikatus išduodantys tiekėjai. Atleistas iš pareigų valstybės tarnautojas nebegali naudotis elektroniniu parašu ir būti atpažintas elektroninėje erdvėje.

Šiuo metu viešajam sektoriui yra teikiamos 99 el. paslaugos, kur numatyta galimybė identifikuotis naudojant valstybės tarnautojo pažymėjime įrašytus sertifikatus. Nuo 2016 m. sausio pradžios vidutiniškai per savaitę buvo užsakyta daugiau nei 550 el. paslaugų, kurias teikdami tarnautojai naudojosi valstybės tarnautojo pažymėjimu.

Prie Valstybės tarnautojų registro ir Valstybės tarnybos valdymo informacinės sistemos naudojant valstybės tarnautojo pažymėjime įrašytus sertifikatus vidutiniškai per mėnesį jungiamasi daugiau nei 6000 kartų.

Remiantis 2015 m. spalio mėn. atlikta apklausa dėl valstybės tarnautojų pažymėjimų panaudojimo elektroninėje erdvėje, 86 proc. respondentų patvirtino jį naudojantys el. erdvėje: 33,9 proc. pažymėjimus naudoja pasirašydami elektroninius dokumentus ir 65,1 proc. identifikuodamiesi informacinėse sistemose ir teikdami el. paslaugas.

Valstybės tarnautojų pažymėjimų išdavimą ir sertifikatų atnaujinimą įgyvendina Valstybės tarnybos departamentas ir Asmens dokumentų išrašymo centras prie Vidaus reikalų ministerijos. Valstybės tarnybos departamento valdomoje Valstybės tarnybos valdymo informacinėje sistemoje yra realizuotas pažymėjimų užsakymų funkcionalumas. Už valstybės tarnautojų pažymėjimo spausdinimą, sertifikatų įdiegimą ir aktyvavimą yra atsakingas Asmens dokumentų išrašymo centras prie Vidaus reikalų ministerijos.

Statistinė informacija apie išrašytų valstybės tarnautojo pažymėjimų skaičių skelbiama Asmens dokumentų išrašymo centro prie Vidaus reikalų ministerijos tinklalapyje.

Valstybės tarnautojo pažymėjimo nekontaktiniu lustu įstaigos gali naudotis ir savo nuožiūra – darbo laiko apskaitos sistemoms, įėjimo kontrolei ir pan.

Daugiau informacijos apie valstybės tarnautojų pažymėjimus galite rasti Valstybės tarnybos portale.